top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תShlomi Haggai

רמברנדט,ססקיה והתיקון הכושל של הציור

עודכן: 1 בינו׳


Saskia van Uylenburgh in arcadian Costume 1635 123.5 x 97.5 oil on canvas National gallery


בשנים האחרונות אנחנו עדים לרסטורציות משמעותיות של ציורים ידועים ׳תמונת המזבח של גנט׳ – של הצייר יאן ואן אייק, משמר הלילה של רמברנדט ועוד.. במהלך הרסטורציה מתגלה לעיתים ״טיפול עבר״ בעייתי בציורים. כך היה ברסטורציה של הציור המרכזי ׳הערצת השה הקדוש׳ בתמונת המזבח של גנט פני הכבש עברו שינו ניתן לקרוא כאן.

גם בציור הזה של רמברנדט שמצורף כאן נעשתה רסטורציה מוקדמת עם תוספת שלא הייתה שייכת לציור המקורי.



ססקיה ורמברנדט נישאו ב 1633 ברישום הסילברפויינט הקטן המצורף מציין רמברנדט שהרישום נוצר שלושה ימים לאחר נישואיהן. ב1635 מצייר רמברנדט את ססקיה כפלורה אלת הפרחים האביב והפריון. ססקיה לבושה בשמלה מיוחדת נושאת פרחי אביב : צבעונים, ורדים ועוד.. פרחים נוספים מעטרים את צווארה ומצחה.


צילום רנטגן של הציור מראה משולש בצווארה של ססקיה. ככל הנראה הציור נקרע בנקודה זו והרסטורטור הדביק חתיכת בד ובכדי להסתיר את הרסטורציה הכושלת הוסיף גם תלתל מעל. ב – 1938 בעת בדיקה וניקוי של הציור הוסר התלתל.



הציור עצמו עבר שינויים במהלך העבודה, ניתן לראות בצילומי הרנטגן דמות אדם עם כובע מפנה את מבטו מטה. ידה הימנית של ססקיה מצוירת נמוך יותר והיא אינה מחזיקה דבר. ייתכן ורמברנדט התכוון לצייר נושא אחר. אולי יהודית וראשו של אוליפרנס בדומה לציורו של רובנס מ – 1617.



מבט מקרוב על פני השטח של הציור מגלה שכבת ציור יחסית עבה. בשערה של ססקיה רמברנדט חרט בצבע העבה והרטוב ככל הנראה עם צידו השני של המכחול. חגורת הבטן בשמלה מצוירת בשכבות אימפסטו כמעט מופשטות בצבעים של צהוב עופרת, צהוב אוקר, לבן עופרת, וצבעים כחולים\ירוקים בשילוב אזוריט.



במקומות אחרים לדוגמא בזר בו אוחזת ססקיה מעל שכבת האימפסטו שבחלקה מצוירת עם ורמיליון, רמברנדט הכהה בשכבת זיגוג בצבע אדום שקוף למחצה בכדי ליצור עומק.



הצילומים מתוך הספר Art in the making Rembrandt National Gallery London 2006


קישורים סרטון על הציור. https://www.youtube.com/watch?v=tsHUxeXdySQ 


על הציור - מתוך האתר של הגלריה הלאומית - ניתן להגדיל ולראות פרטים. https://www.nationalgallery.org.uk/paintings/rembrandt-saskia-van-uylenburgh-in-arcadian-costume



11 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page