top of page
חיפוש
תמונת הסופר/תShlomi Haggai

ואן אייק - אשליה אופטית.המוזיאון לאמנות, גנט בלגיה. התערוכה שלא ראיתי. (עדיין)

עודכן: 21 באפר׳ 2020


שנת 2020 הוכרזה כשנת ואן אייק, בחבל פלנדריה שבבלגיה. התערוכה המרכזית לשנת ואן אייק נפתחה ב 1.02.2020 ואמורה להינעל ב 30.04.20.

'Van Eyck. An optical Revolution'

חיכיתי לתערוכה הזו הרבה זמן, הכול כבר היה מוכן ,כרטיסי טיסה, מלון, כרטיס כניסה למוזיאון עם שעה ייעודית, אבל אז, הכול השתנה בוטלו טיסות והשאר עוד מעט יהיה היסטוריה. כרגע המוזיאון נסגר עד

ה-3 לאפריל. אני מאוד מקווה שיאריכו את התערוכה כך שבכל זאת אסע. את הקטלוג כבר הזמנתי לפני הסגר האווירי אבל זה כנראה תקוע איפשהו.


עוד הרבה לפני הנסיעה החלטתי לכתוב על התערוכה ועל ואן אייק. ועכשיו, הרצון לכתוב רק התעצם כי יש לי זמן פנוי (לא באמת, עם כל הדאגה ושיחות הזום) אבל זו באמת הזדמנות טובה לממש את כוונות העבר שלי ולכתוב על ואן אייק.


ההיסטוריה של חומרים וטכניקות של ציירים ורשמים מתקופות שונות הנה חלק מהותי מחיי כאמן\ צייר\מורה. המחקר רב השנים אודות ואן אייק המבקש לבחון הן את טכניקת הציור והן את הסיפורים והתעלומות סביב יצירותיו, מהווה עבורי השראה רבה.


עד היום יאן ואן אייק, נחשב לאחד הציירים האירופאים החשובים ודמות מרכזית במהפכה הציורית שהתרחשה במאה ה- 15 בארצות השפלה. ההתבוננות המדויקת שלו בטבע יחד עם השימוש שלו בצבעים -צבעי שמן הפכו אותו לצייר מוערך. ואן אייק הכניס תאורה לציורים שלו ובכך יצר ניגודיות בין הפנים החשופות והרקע הכהה, בריאליזם מדוקדק ועשיר הוא יצר אשליה של תלת ממד. בהתבוננות בציוריו של ואן אייק, אתה מהופנט מרמת הפרטים וממגוון האפקטים הציוריים. משיער הכלב,רצפת העץ והבד העשיר בדיוקן הזוג ארנולפיני [1] מ-1434, עד לעורקים הנראים בדמותו של אדם המצויר בחלקה בפנימי של היצירה 'הערצת השה הקדוש'[2] מ-1432 או הנופים הקרובים ורחוקים בציור של 'המדונה של רולין.'[3]


את ציוריו של ואן אייק באיכות גבוהה מאוד עד פרטי פרטים ניתן לראות באתר



יאן ואן אייק נולד ב-90- 1385 ב Masseik למשפחה של ציירים. יאן הוא הצייר הידוע ביותר מבין כל בני המשפחה. קביעה זו של החוקרים היא על בסיס עבודות שלו ששרדו מתוארכות וחתומות, ב -1422 עובד כצייר עבור ג'ון מבווריה [4], רוזן הולנד(1374-1425) לאחר מכן פועל בשירותו של הדוכס מבורגונדי פיליפ הטוב [5] (1396-1467). ואן אייק מבצע עבוד הדוכס מספר שליחויות סודיות באחת מהן נשלח לפורטוגל בכדי לצייר את הנסיכה איזבלה [6] (1397-1471) המיועדת להינשא לדוכס. עקבותיו של ציור זה אבדו, אך העתק שלו שרד ונמצא באוסף פרטי. הוברט[7} (Hubert) אחיו של יאן, מקבל עליו ככל הנראה את הזמנה לציור 'הערצת השה הקדוש'ב 1420 מ Jodocus Vyd ואשתו Elizabeth Borluut המצויירים על לוחות היצירה החיצוניים. הוברט ואן אייק נפטר ב 1426, יאן משלים את העבודה המונומנטלית הזו עד 1432. ואן אייק ממשיך לעבוד עבור פיליפ הטוב. מצייר ציורים נוספים, ביניהם ב-1439 מצייר את אישתו מרגרט ואן אייק.[8]


העתק אחרי ואן אייק איזבלה מפורטוגל [6]

דיוקן מרגרטה ואן אייק[8]

רק כ- 20 ציורים של ואן אייק נשמרו עד ימינו, ביניהם ( The Arnolfini Portrait (1434 שנרכשה ע"י הנשיונאל גלרי בלונדון בשנת 1842, (1430) The Virgin and Child with Chancellor Rolin שנמצאת בלובר וכמובן יצירתו החשובה (1426 – 1432) The Ghent Alterpiece שנמצאת בקתדרלת סנט באבו בגנט.

תמונת המזבח של גנט או הערצת השה הקדוש (1426-1432),מראה לוחות פתוחים וסגורים.


השפעתו של ואן אייק ניכרת לא רק בציור הפלמי המאוחר יותר, אלא גם בציור האיטלקי שכן ציוריו היו באוספים איטלקיים, בארתלמיו פאזיו(1400-1457) [9] היסטוריון וסופר איטלקי אשר עבד בשירותו של המלך אלפונסו מארגון [10],כותב ב 1456 בספרו 'Lives of Famous Men' על ואן אייק ועל רוג'ר ואר דר ויידן [11]. פאזיו תיאר את הציורים הנמצאים ברשותו של המלך ואצילים אחרים ומתייחס לואן אייק כאמן החשוב ביותר של זמננו.

"Foremost painter of our time"

אביו של הצייר רפאל [12] (1483 -1520) , גו'באני סאנטי [13] (1435-1494) , כתב על ואן אייק ועל רוג'ר ואן דר ויידן.(1397 -1471) את הדברים הבאים:


"At bruges most praised were Great Jan van Eyck and his pupil Roger van Der Weyden. with many others gifted with great excellence.

In the art of painting and lofty mastery of coloring they were so excellent."


אחד מהציירים הפיגורטיביים החשובים בעשורים האחרונים לוק טוימאנס [14] (נ. 1958) אומר על ואן אייק:


"Although working under the cloak of religion, beneath which all knowledge fell while he

was working, he got away from the mimetic imagery of Christianity and opened the image to the world."


המוזיאון לאמנות בגנט נערך לתערוכה החשובה הזו בצורה יוצאת דופן, התערוכה כוללת כ- 10 ציורים שהושאלו ממוזיאונים אחרים, לצד 80 עבודות של ציירים, פסלים, ורשמים בני התקופה מגרמניה, צרפת,איטליה וספרד. בניסיון לבחון דומות והבדלים ולמקם את המהפכה האופטית של ואן אייק בהקשר רחב.

במרכז התערוכה ניצבת יצירתם החשובה של האחים הוברט ויאן ואן אייק (ארחיב בפוסטים הבאים על השערות החוקרים על מי עשה מה),'תמונת המזבח של גנט'או בשמה השני 'הערצת השה הקדוש'יצירה גדולה ומרשימה ביופייה המורכבת מ- 24 לוחות. בקרב ציירים וחובבי אמנות יש אומרים שזו אחת מ -10 יצירות האמנות שראוי שתראה לפני מותך.


התערוכה הנה בעצם סיכום ביניים של הרסטורציה (רפאות) הממושכת שעוברת היצירה הזו בעשור האחרון. ב- 2010 עברה היצירה סדרה של בדיקות מדעיות בתמיכת קרן גטי במהלכן, צוות של מומחים מתחומים שונים בחן את היצירה. הבדיקות הראו כי היצירה נפגעה קשות במקומות רבים. הבעיות התגלו יותר במקומות בהן עברה היצירה רסטורציות קודמות שבחלקן הזיקו יותר מאשר הועילו. לפיכך החליט הצוות להוריד את שכבות הצבע של אותן רסטורציות קודמות שהראשונה בהם נעשתה כבר במאה ה-16. הורדת שכבות אלה אפשר את גילוי שכבת הציור המקורית של ואן אייק אותה הצוות יתקן ויחזיר את היצירה קרוב ככל האפשר לימי סיומה ב- 1432.

לרסטורציה המורכבת הזו גובש צוות מיומן ולצידו הוקמה ועדה מייעצת בחסות KIK- IPKA - המועצה המלכותית לשימור נכסי תרבות. ממשלת בלגיה שילמה כ- 80% אחוז מעלות הפרויקט שעלותו עד כה מסתכמת ב- 1.8 מיליון אירו. באחד מחללי המוזיאון בגנט נבנתה מעבדה בה ניתן לראות את עבודתם של הרפאים.

לפני כשנה וחצי ביקרתי בגנט ובברוז' לרגל יום עיון על הרסטורציה של היצירה. זו הייתה חוויה מופלאה לראות את הציורים ולשמוע ממקור ראשון את הרסטורטורים מרצים על תהליכי העבודה והגילויים החדשים בעקבות הרסטורציה המורכבת הזו.


ב-2012, החל השלב הראשון שכלל טיפול בלוחות הציור החיצוניים והסתיים באוקטובר 2016. בשלב השני עבד הצוות על ארבעת הלוחות המרכזיים הכוללים את הציור 'הערצת השה הקדוש'.

לאחר ניקוי חלקים אלה ביצירה נתגלתה שכבת הציור המקורית בה צייר ואן אייק את ה'שה' עם תווי פנים אנושיים. גילוי זה פתח עוד תעלומה בסדרת התעלומות האין סופית של היצירה.



שלב זה הסתיים לא מכבר בסוף דצמבר 2019. השלב הבא הוא עבודת רסטורציה של שאר הלוחות הפנימיים (לוחות הצד). צוות החוקרים מקווה שממשלת בלגיה תמשיך לתמוך בפרויקט חשוב זה.

לראשונה אי פעם באופן שככל נראה לא יחזור על עצמו מוצגים הלוחות אל מחוץ לקתדרלה מקום מושבם הקבוע. עם סיום התערוכה, לוחות היצירה שעברו רסטורציה יוחזרו אל הקתדרלה למרכז מבקרים חדש שנבנה במיוחד.



בבלוג הבא אכתוב על הסיפורים הקשורים להמצאת טכניקת הציור בצבעי שמן המיוחסת לואן אייק והעברת הידע מארצות השפלה לאיטליה.


אהבתם? מוזמנים להשאיר תגובה בפרסום הפוסט בפייסבוק.


תוספות


שני סרטים קצרים


עדכון - 09.04.2020 המוזיאות לאמנות בגנט יצר סרט הסבר על התערוכה.


1. Portrait of Giovanni(?) Arnolfini

and his Wife,1434

2.Van Eyck, Adoration of the

Mystic Lamb (1426-1432.)

3.Van Eyck, Madonna of Chancellor

Rolin,1435.

4.John III, Duke of Bavaria

(1374-1425).

5.Philip the Good, Duke of

Burgundy (1396-1467).

6.Isabella of Portugal, Duchess of

Burgundy (1397-1471).

The painting - Copy after van Eyck,

Isabella of Portugal van Eyck.

Private collection, date disputed.

7.Hubert Van Eyck died 1426.

8.portrait of Margaret van Eyck 1439

Oil on wood, 32,6 x 25,8 cm

Groeninge Museum, Bruges

9.Bartolomeo Faci(1410 – 1457)

10. Alfonso the Magnanimous

(1396 – 27 -1458)

11.Rogier van der Weyden

(1399 or 1400 – 1464)

12.Raffaello Sanzio (1483-1520)

13.Giovanni Santi(c. 1435 – 1494)

14.Luc Tuymans b.1958







1,090 צפיות

Comments


bottom of page