top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תShlomi Haggai

מתי ורמיר אינו ורמיר?


פורסם לראשונה בבלוג של דבי לוזייה

אפריל 2023


נערה עם חליל - ציור במחלוקת


עבודותיו של יוהנס ורמיר, המוצגות בימים אלו בתערוכה ייחודית ברייקסמוזאום באמסטרדם, מעוררות מאז ומתמיד עניין רב. במקביל לתערוכה התקיים במרץ 2023 סימפוזיון בין לאומי על ורמיר, בו זכיתי להשתתף. במהלך הסימפוזיון הוצגו מחקרים חדשים שעוררו שיח ער ורב תחומי בין חוקרים מתחומי תולדות האומנות ושימור ואוצרים וציירים מרחבי העולם


אחד המחקרים שעניינו אותי במיוחד פורסם בקיץ 2022 ע"י מחלקת השימור של הגלריה הלאומית בוושינגטון ובו נטען כי הציור ׳נערה עם חליל׳ (המוצג בתערוכה) לא צויר על ידי ורמיר.


שני ציורים להשוואה

הציור ׳נערה עם חליל׳ מצויר על לוח עץ וגודלו 17.8X20 ס״מ. בציור דמות נערה היושבת על כיסא המעוטר בגילוף ראש אריה, ומאחוריה שטיח קיר. הדמות אוחזת בידה השמאלית חליל, כאשר היא לבושה בז׳קט פרווה וחובשת כובע חרוטי, המזכיר כובע סיני, צבוע בפסים: אפור, לבן ושחור. לציור זה קווי דמיון ברורים לציור אחר של ורמיר, ׳נערה עם כובע אדום׳, השייך אף הוא לאוסף הגלריה הלאומית ומצויר על לוח עץ קטן ממדים ( 23.2 x 18.1ס"מ). בתערוכה מוצגים הציורים זה לצד זה. בעוד שיש הסכמה רחבה לשיוך הציור ׳נערה עם כובע אדום׳ לוורמיר, ההפך הוא הנכון לגבי הציור ׳נערה עם חליל׳. חילוקי הדעות לגבי שיוך הציור ׳נערה עם חליל׳ לוורמיר החלו כבר בשנות ה- 50 של המאה ה-20. המקטרגים הסבירו כי איכות הציור נמוכה ומעברי אור וצל ביד האוחזת בחליל אינם תואמים לציורים אחרים של ורמיר בשנות ה- 70 נערך מחקר בהובלתו של ארתור ווילוק (לימים האוצר הראשי של בארוק צפוני בגלריה). מסקנת המחקר הייתה שלוח העץ והפיגמנטים בהם נעשה שימוש אמנם מתאימים למאה ה17 אולם אין זה ציור של ורמיר אלא של אמן מהמעגל הפנימי הקרוב. עשרים וחמש שנים מאוחר יותר שינה ווילוק את גרסתו בטענה כי לוורמיר לא היו שוליות ולא ידוע על אמנים שפעלו בסביבתו הקרובה. מסקנתו החדשה היתה שאמנם האיכות של ׳נערה עם חליל׳ אינה תואמת לאיכות הציורית של ורמיר, אך ההחלטה שציור זה אינו של ורמיר היא החלטה קיצונית. ווילוק הציע הסבר אחר להבדלים: לדבריו ורמיר החל את הציור ב- 1660 ואמן אחר השלים אותו מאוחר יותר. בהתבסס על הערכה זו שונה השיוך הרשמי של נערה עם חליל ל – ״ מיוחס לורמיר״.


נערה עם כובע אדום, נערה עם חליל - תערוכה ורמיר, אמסטרדם 2023 - צילום - שלומי חגי


פרטי המחקר

במחקר העכשווי, אשר הוצג בסמפוזיון, נעזרו החוקרים בטכנולוגיות חדישות אשר בוחנות את פני שטח הציור תוך שימוש בהגדלה ומיקרואנליזה והפעלה של שיטות הדמיה כימיות לא פולשניות. באמצעים אלו יכלו החוקרים להגיע למסקנות לגבי הרכב הפיגמנטים ותהליך העבודה כפי שמשתקפים בשכבות הציור השונות. ממצאים אלו הושוו לתוצאות, שנמצאו בבדיקת ציורים אחרים של ורמיר באמצעים דומים:



מצע ושכבת בסיס – בציוריו של ורמיר ישנן שתי שכבות בסיס, הראשונה גיר והשנייה שכבה עדינה וחלקה לרוב בצבע אפור בהיר. שכבה חלקה זו אמורה לשרת את הנראות המוקפדת של שכבת הציור העליונה, כאשר בציור ׳נערה עם חליל׳ שכבה זו נצבעה באפור כהה ובהברשה גסה. (חיצים שחורים תמונה 1ב. )


תמונה 1ב׳


שכבת הרישום וציור תחתון – בשני הציורים הסקיצה בוצעה באמצעות משיכת מכחול קווית בצבע חום מדולל, והנחת צבע רחבה בהצללות. אולם כבר בשכבה זו מתגלים ההבדלים המהותיים בפעולה הציורית, שהביאה למסקנה כי מדובר בצייר שאינו ורמיר ב'נערה עם חליל': פניה של הנערה מצוירים במשיכות מכחול ורודות עבות, אזורי ההצללה בז׳קט מצוירים במשיכות מכחול אטומות למחצה, גושיות ומגושמות שאינן תואמות את קפלי הבגד (תמונה 2). בנוסף ניכרים סדקים רחבים באזורים הכהים של הז׳קט לעומת קמטים באזורים הבהירים, אותם נראה שהצייר ניסה לגרד בכדי ליצור שכבה אחידה לפני העלאת השכבה הסופית, תוך ביצוע שינויים בזרוע ובחליל.(תמונה 2ב.) קפלי הבד מצוירים במשיכות מכחול נוקשות שאינן מייצרות צורה, דוגמה נוספת היא נוכחות של רצועה רחבה של צבע ורמיליון, במשטח האופקי מתחת יד הנערה, צבע אשר לא התייבש כראוי ונראה גם בשכבות העליונות. כל אלו מכוונים למיומנות טכנית שאינה תואמת את ורמיר.


תמונה 2ב׳ תמונה 2׳

בשכבת הציור הסופית ישנם קווי דמיון רבים בין שני הציורים: הפנים מצוירות בחדות צבעונית, צבע הצל על הפנים מכיל ירוק אדמה. באזור הצל הירקרק ישנה הבלחת אור על הלחי בצבע ורוד בהיר ומעליו מעט צבע ורמיליון. בשפה התחתונה ישנן נקודות בוהק בנגיעות עגולות של לבן ורדרד (לבן עופרת, ורמיליון ושחור) וחלל הפה מצויר בצבע אדום כהה שקוף. ההצללות בצד הכהה של הפה מצוירות בשכבה דקה של ירוק אדמה. (תמונה 3א:, 3ב.).


תמונה 3 א׳ -׳נערה עם כובע אדום׳ תמונה 3 ב׳ - נערה עם חליל


גם בהצללות העמוקות של הבגד יש דמיון, הצבע הונח בהברשה דקה ואיפשר לצבע החום של שכבת הבסיס (הסקיצה) לבצבץ. נקודות הבוהק בשני הציורים נוצרו בערבוב של צבע לבן עופרת וצבע צהוב עופרת (Lead-tin-yellow). ההבדלים בין שני הציורים בשכבה זו, לדברי החוקרים, ניכרים באופן הביצוע: בציור ׳נערה עם חליל׳ הנחת הצבע בנקודות הבוהק על הלחי מבוצעת במשיכות מכחול גסות ובצבע עבה. גם ההצללה הירקרקה על הפנים מבוצעת באופן נוקשה ובהנחת צבע שטוחה. בקפלי הבד בניית נקודות הבוהק נראית שונה בין שני הציורים.(תמונה 4א+ב.)


תמונה 4 א׳ תמונה 4 ב׳

הכנת הפיגמנטים: ורמיר טחן את הפיגמנטים בהתאם לשכבה, קרי טחינה גסה לשכבות ההתחלתיות ועדינה לשכבת הציור הסופית. הצייר ב׳נערה עם חליל׳ השתמש בפיגמנט שנטחן גס בשכבת הציור הסופית, מה שגרם בין היתר, לנוכחות שערות מכחול שנשרו, בעקבות החיכוך עם המרקם הגס של הפיגמנטים. החוקרים מצאו גם הבדלי גוון בצל הירקרק שעל הפנים: בציור ׳נערה עם כובע אדום׳ נעשה שימוש בגרסה כחולה עמוקה של ירוק לעומת ירוק חיוור בציור 'נערה עם חליל'.



בהתבסס על ממצאיהם: קווי הדמיון וההבדלים בכלל זה גם התייחסות לקומפוזיציה שהוגדרה כ״קומפוזיציה חלשה למדי״. הגיעו החוקרים למסקנה שהציור ׳נערה עם חליל׳ לא צויר על ידי ורמיר אלא על ידי אדם שהיה בסביבתו הקרובה של הצייר ויכול היה לראות ולהבחין בתהליך הציורי של ורמיר, צייר שיכול היה לחקות את הסגנון אך חסר את המיומנות של ורמיר.


לאחר ההרצאה התקיים דיון והיו בו חילוקי דעות לגבי המסקנות של צוות החוקרים. ניתן היה להבין שהמחלוקת בין האוצרים לחוקרים קדמה גם לתערוכה ולפיכך ההחלטה על הכותרת בצד הציור 'נערה עם חליל' הייתה משותפת: ״מיוחס לורמיר״.


בסיום היום הראשון של הסימפוזיון ביקרנו בתערוכה, אפוף עדיין מההרצאה על ׳נערה עם חליל׳ רציתי לראות את הציור בכדי להבין מה דעתי. שני הציורים ׳נערה עם חליל׳ ו׳נערה עם כובע אדום׳ מוצגים אחד ליד השני, ציורים קטנים, ממסוגרים דומה, קשה להבחין בהבדלים מהותיים ביניהם. לידי עמד גונתן ג׳נסון (צייר, מומחה לורמיר) ושאלתי לדעתו הוא ענה לי שמסקנות המחקר שגויות. המשכתי להסתובב בתערוכה בתחושה שזו חוויה של פעם בחיים, עם זאת השאלה לגבי הצייר של ׳נערה עם חליל המשיכה להדהד בראשי. מיותר לציין, שכאשר דבי יצרה עמי קשר ובקשה שאכתוב על הציור ראיתי בכך הזדמנות להעמיק שוב בתוצאות המחקר ובמקביל לבחון את מחשבותיי והרגשתי בעניין.

כצייר, המתבונן בתוצאות המחקר הבנתי בסופו של דבר שלא כל המתרחש בתהליך הציור הוא בר מדידה. עבודת האמן בסטודיו היא הרבה מעבר לטכניקה קבועה והתהליך מושפע מנתונים משתנים כמו נסיבות רגעיות, הלך-רוח, ניסיון ותהיה המסתכמים לעיתים בתוצרים שונים. את הגורם הזה של עבודת הצייר בסטודיו, החוקרים הוציאו מן המשוואה.

לתפיסתי ומנקודת מבטי כצייר: הציור המדהים ׳ נערה עם חליל׳ הינו של וורמיר.


Johannes Vermeer 1632-1675

Girl with a Flute

c. 1665–1670 Oil on panel, 20 x 17.8 cm National Gallery of Art, Washington D.C














13 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page