top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תShlomi Haggai

מי צייר את תמונת המזבח של גנט? יאן או הוברט?

עודכן: 1 בינו׳

מי צייר את היצירה הזו? יאן ואן אייק? או אחיו הוברט ואן אייק?


הרסטורציה של היצירה החשובה the Ghent Altarpiece החלה ב- 2010. במשך כשנתיים ניהלו הרסטורטורים מחקר מקיף מלווה באנשי מקצוע מתחומים שונים בכדי להבין כיצד יש לגשת לרסטורציה המורכבת הזו. המסקנה שלהם הייתה כי יש 'להוריד את כל שכבות 'התיקונים' שנעשו החל מהמאה ה16 ואילך. ולאחר מכן לתקן את שכבת הציור המקורית. השלב הראשון שהחל ב 2012 כלל טיפול בלוחות הציור החיצוניים והסתיים באוקטובר 2016, מיד לאחר מכן החלה הרסטורציה של לוחות הציור הפנימיים\תחתונים הכוללים את מרכז היצירה 'הערצת השה הקדוש' ,שלב שני זה הסתיים ב-2019. השלב השלישי והאחרון – רסטורציה של לוחות הציור הפנימיים\עליונים התחיל בספטמבר 2023.




אחת התעלומות שקיוו החוקרים לפתור לאחר סיום השלב השני הייתה מה היה חלקו של הוברט ואן אייק ביצירה היות ובתחתית מסגרת הלוחות החיצוניים ישנו טקסט בו נכתב כי הוברט החל את העבודה ויאן סיים אותה. וכך כתוב על המסגרת.


The painter Hubert Van Eyck, the greatest who was ever found, began this work, and his brother Johannes, second in art, completed the difficult task in accord with the request of Joos Vijd, with this poem he permits you to view the completed work on may 6 1432


בעבר היו דעות שונות לגבי המקוריות של הטקסט הכתוב אך עם ניקוי לוחות הציור החיצוניים(שלב ראשון) הגיעו החוקרים למסקנה כי הטקסט הינו מקורי.


מה היה ידוע לחוקרים טרם הרסטורציה?


1. הוברט ואן אייק קיבל על עצמו את ההזמנה לביצוע היצירה ב- 1426 ומת זמן לא רב לאחר כן,

2. יאן אחיו המשיך את המלאכה וסיים את היצירה ב1432.

3. השלמת היצירה נעשתה על פי בקשתו של Judocus Vijd (מזמין היצירה – מצוייר על הלוח החיצוני

השמאלי.)

4. אין ולו ציור אחד שניתן באופן ודאי לשייכו להוברט ואן אייק.

5. היצירה הוצגה לציבור ב 6 למאי 1432.



לאחר השלמת הרסטורציה מצאו החוקרים הבדלים סגנוניים מהותיים בכמה מקומות ביצירה שבהם ניתן לשער כי הוברט אכן החל את העבודה על מרכז היצירה אך לא סיים אותה.



http://closertovaneyck.kikirpa.be/ אתר המכיל צילומים ציורים של יאן ואן אייק באיכות גבוהה ומידע

על הרסטורציה

6 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page