top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תShlomi Haggai

הרישום שמתחת לציור. חתונת הסוחר ארנולפיני? - יאן ואן אייק

עודכן: 5 בינו׳


בשבוע שעבר שמעתי הרצאה מעניינת (לינק בסוף) של ד״ר סטפן קמפרדיקְ(1) - האוצר של ציור גרמני והולנדי מוקדם בגמלדה גלרי בברלין. ד״ר קמפרדיק דיבר על זהות הדמויות בציור ׳חתונת הסוחר ארנולפיני ׳ של הצייר הפלמי בן המאה ה- 15 יאן ואן אייק.

ההיסטוריה של הציור מאוד מעניינת ומפורטת בספר- Carola hicks - Girl in green gown(2)  

במאה ה- 16 הציור היה באוסף של מרגרט מאוסטריה ( 1480-1520) מושלת ארצות השפלה .משם נדד לאוסף המלכותי הספרדי ונמכר ב- 1842 לגלריה הלאומית בלונדון  ע״י חייל סקוטי בשם ג׳ימס הייס. (לא ברור איך הציור הגיע לרשותו). 

לאחר ההרצאה חשבתי שזו הזדמנות לכתוב על פן אחר של הציור המיוחד והיפה הזה.  על הרישומים שנמצאים מתחת לפני שטח הציור-  ונראים בצילומי אינפרה אדום שנלקחו ב- 1995  ושופכים אור על חלק מתהליך העבודה  של ואן אייק בציור זה.(3)



הרישום מבוצע בחומר נוזלי מדולל באמצעות מכחול.  במקומות מסוימים בציור ניתן לראות את משיכות המכחול כסימן לאזורי הצללה, בקיר האחורי וברצפת העץ. בקפלי הבד הירוק ניתן לראות קווי מכחול המסמנים את כיוון ההצללה. ואן אייק רשם את הדמויות,רישום בסיסי של החדר וחלק מהריהוט. פרטים אחרים: הכלב ,השנדליר, הכיסא ,החרוזים על הקיר והקבקבים צוירו בשלבים מאוחרים ואינם מופיעים כלל ברישום.



רישום הדמויות - ג׳יובאני ארנולפיני?   - ברישום הראשוני פניו של ארנולפיני היו גדולות יותר, עיניו במיקום גבוה ופונות יותר שמאלה. רגליו היו בתנוחה אחרת מזו שמופיעה בשכבת הציור העליונה. החלוק קצר יותר והכובע גדול יותר. ניתן לראות כי גם ידו הימנית של ארנולפיני עברה שינוי כנ״ל גם כתפיו (שונו לכיוון מטה).  






רישום הדמויות –גיואבנה סנאמי (ארנולפיני)? השינויים שעברה דמות זו הם קטנים. ואן אייק רשם את עיניה במקום נמוך ומעט שמאלה ,מתבוננת אל בעלה. את קצה ראשה רשם ואן אייק מעט נמוך, רישום ידה השמאלית  המונחת על הבד הירוק נראתה מוזר  ואצבעותיה מכוונות למטה.




השינוי הגדול ברקע הציור הוא צורת המראה, ברישום נראית המראה גדולה יותר עם שמונה חלקים של

מסגרת. והמברשת ליד המראה גדולה מזו המצוירת.




קישור להרצאה על זהות הדמויות על פי ד״ר קמפנדריק.לא אעשה ספויילר רק אציין שהדעה שלו לגבי זהות הדמויות מעניינת מאוד.

Arnolfini? The Courtauld - הרצאה


(1) Dr Stephan Kemperdick is Curator of Early Netherlandish and Early German Painting at

the Gemäldegalerie, Staatliche Museen zu Berlin

(2) Carola hicks - Girl in green gown Vintage books 2012

(3) The Infra red Reflectograms of Jan Van Eyck's Portrait of Giovanni(?) Arnolfini and his wife

Giovanna Cenami Rachel Billinge And Lorane Campbell National Gallery Technical

Bulletin 1995.

19 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page