top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תShlomi Haggai

ספרי הדרכה לרישום במאה ה-17

במאה ה- 17 באיטליה ובהמשך בכל אירופה הודפסו ספרים עם הדפסים של דמויות באפיונים שונים ו/או חלקי פנים ואיברי גוף, ספרים אלה יצרו שינוי בשיטת הלימוד, שיטה שאפשרה לתלמיד להתקדם בעזרת רישום חוזר ונשנה של דימויים סכמתיים ללא נוכחות ופיקוח של המאסטר. הדימויים שהופיעו בספרים היו חלקי פנים, אף , פה, עיניים, הבעות פנים, וחלקי גוף – ידיים רגליים ועוד.. ולבסוף דימויים של טורסו וגוף מלא.


ההדפסים התבססו על פסלים קלאסיים. בנוסף היו גם הדפסים של ילדים ובמקרים מסוימים חיות. דימויים אלו אפשרו לתלמיד להתקדם בהדרגה ולרכוש מיומנויות רישום, תהליך לימודי בו התלמיד מתחיל את הלמידה מהפרטים – אף, פה, אוזן וכדומה ומתקדם בהמשך לרישום גוף מלא והבעות פנים.


הספר הראשון( 1608) ככל הנראה היה של צייר בשם Odoardo Fialetti פיאלטי צייר ודפס איטלקי נולד בבולוניה, התחנך כשוליה אצל גיואבני באטיסטה קרנוניני, עבר לרומא ולאחר מכן השתקע בוונציה ועבד בסטודיו של טינטורנטו. סיפרו – Il vero modo et ordine per dissegnar tutte le parti et membra del corpo humano - בתרגום ׳ הדרך והסדר האמיתיים לצייר את כל חלקי ואיברי גוף האדם׳ .


הרישום הראשון בספר מתאר בנייה הדרגתית של דימוי מורכב - עין, מנקודת התחלה פשוטה, בדפי הספר הבאים הדרכה ויזואלית דומה ברישום של אף, אוזן ושפתיים. בהמשך הספר ניתן לראות רישומים של שריריי רגל ידיים וקבוצות אנשים.







ספרו החשוב של פיאלטי מודפס בונציה בתקופה בה הויכוח בין ה disegno -colorito טיציאן וטינורנטו

נחשבו לציירים של צבע . גיורגיו ואסרי מצטט כביכול את מיכאל אנג׳לו (על טיציאן)


"That his coloring and his style pleased him very much but it was a shame that in venice they did not learn to draw well from their studies with more methods"


ספרו של פיאלטי הודפס גם במקומות אחרים מחוץ לוונציה באמצע המאה ה- 17 אלכסנדר בראון כותב ספר The whole art of drawing, painting, limning and etching. , חלק מהרישומים המופיעים בספר הועתקו מספרו של פיאלטי.

Odoardo Fialetti 1573-1678

Giovanni Battista Cremonini 1550-1610

Alexander browne 1659-1706


ספרו של פיאלטי ניתן להורדה https://archive.org/details/lepartidelcorpo00fial/page/n35/mode/2up

ספרו של אלכסנדר בראון.ניתן להורדה .https://archive.org/details/arspictoriaoraca00brow/page/80/mode/2up

9 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page