top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תShlomi Haggai

איך לצייר דמעות?

עודכן: 25 בינו׳

איך לצייר דמעות ?


חשבתי שאין שבוע יותר טוב מהשבוע שעבר עלינו בכדי לכתוב על איך לצייר דמעות?


בשנת 1692 יצא לאור ספר בשם The big world painted small המחבר הוא צייר הולנדי בשם [1]Wilhelmus Beurs. ביורס היה צייר של נופים וטבע דומם, ציוריו מתועדים בארכיונים אך אבדו.

הספר הוא בעצם ספר הדרכה לציור בצבעי שמן אולי הראשון שבהם. בחיפושי אחרי תרגום של הספר גיליתי שאמור לצאת תרגום בקרוב והציטוטים המובאים כאן הם מתוך ספר על לאכה וזיגוג שיצא לאחרונה[2]


ביורס מסביר בספר די בפירוט איך לצייר מגוון של דברים: פרפרים וחרקים , פירות, אריות, סוסים' בני אדם חיים\מתים' מתכות' אור,אש, וגם אבני חן יקרות כמו אבן האודם


Rubies are painted like red wines: but they, there where the day falls, have to be heightened with white… there are other precious stones, that we do not explain

separately because from what was said they can now made with ease.[3]


ניתן לראות את ספר ההדרכה של ביורס כחלק מהרצון של הציירים ההולנדים במאה ה-17 לתאר אלמנטים שונים באופן נאמן ומשכנע. הגילוי מחדש של מכשירים אופטיים: מראות, עדשות, מיקרוסקופ, וקאמרה אובסקורה אפשרו לציירי המאה ה-17 לחקור את הטבע לפרטיו. כך העולם הבלתי נראה הפך לנראה.

בוירס מתאר את המטרה של ספר ההדרכה שלו.


"So that you come as close to life as is possible"[4]


צבעי השמן מאפשרים את הפעולה הציורית שיש בכוחה לדמות מרקמים ושקיפות. כתבתי סדרה של פוסטים על המצאת טכניקת הציור בצבעי שמן ועל יאן ואן אייק כ״ממציא״ הטכניקה.(ניתן לקרוא כאן) הידע על צבעי שמן היה ידוע לפני זמנו של ואן אייק, אבל ואן אייק עשה שימוש חכם בשקיפות האופטית של הצבע. מדהים לראות את אבני החן המצוירים ביצירה ׳הערצת השה הקדוש׳ אמנם 260 שנה לפני ספרו של בוירס אבל האופן בו ואן אייק צייר את אבני החן תואמת להמלצה של בוירס בספרו.

Jan Van Eyck 1390- 1441 The Ghent Altarpiece (Adoration of the mystic Lamb) 1426 -1432

האפשרות לייצר צבע שקוף או חצי שקוף בצבעי שמן לעיתים מעל צבע אטום או אפילו מעל עלי זהב אפשר לצייר פרטים ומרקמים וכן גם דמעות. וכך כותב ביורס על ׳טיפות המים׳


To say something about water drops, those are painted as follows: one scumbles them thin with black on the day over the painted body where the drop will be depicted, then where the internal reflection is you apply some brighter color the body below; now on the darker color toward the day, they should receive only a white specular reflection, and finally there has to be a shadow behind the internal reflection that is similar to the painted body that it looks like.[5]


התיאור של ביורס תואם לאופן בו צייר רוג׳ר ואן דר ויידן דמעות (מצורף) הדמעה בנויה מצבע שקוף בהיר מעט מצבע פניה של הבתולה. הוספת צבע לבן מעל החלק הכהה של הדמעה כנקודת בוהק וטיפול בהצללה בצידה השמאלי של הטיפה.


Roger Van der Weyden 1399-1464 The Descent from the Cross 1435. Oil on oak panel, 220cm × 262 cm Prado Madrid.

Details


שיהיו ימים טובים יותר.

אגב זה השם המלא של הספר.


'The Big World Painted Small, or painterly tableau of the World in Paintings concisely presented in Six Books explaining the Main Colors, their various mixtures in Oil and their use. Concerning most phenomena in visible nature. Instructive for lovers and pupils of the Noble Art of Painting'



[1] Wilhelmus Beurs- 1656-1700

[2] The varnish and the glaze Marjolijn Bol Chicago university press [3] The varnish and the glaze Marjolijn Bol Chicago university press. Page 204 [4] The varnish and the glaze Marjolijn Bol Chicago university Page 215

[5] The varnish and the glaze Marjolijn Bol Chicago university Page 215

172 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page